Zakład Obsługi Samorządowych Szkół i Przedszkoli w Żabnie jest jednostką organizacyjną Gminy Żabno, której podstawą działalnością jest zapewnienie wspólnej obsługi finansowej, administracyjnej i organizacyjnej dla jednostek obsługiwanych wskazanych w uchwale Rady Miejskiej w Żabnie z dnia 16 listopada 2016 r. Nr XXI/265/16 w sprawie wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych Gminy Żabno oraz nadania Statutu Zakładowi Obsługi Samorządowych Szkół i Przedszkoli w Żabnie.
Działalnością ZOSSiP w Żabnie od 1 stycznia 2017 r. kieruje Pani Kierownik Jolanta Sak.
Do zadań ZOSSiP należy w szczególności:
- w zakresie obsługi finansowej:
a) prowadzenie obsługi rachunków bankowych i obsługi kasowej,
b) bieżący nadzór nad realizacją planu finansowego i dokonywanych zmian w tym zakresie,
c) współpraca z dyrektorami jednostek obsługiwanych w zakresie przygotowania projektu planu finansowego jednostki oraz przygotowywanie projektów zmian w planach finansowych,
d) współpraca ze Skarbnikiem Gminy Żabno w zakresie realizacji budżetu w części dotyczącej finansowania jednostek obsługiwanych oraz Zakładu,
e) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zleconych przez kierowników jednostek obsługiwanych,
f) zapewnienie prawidłowej realizacji dochodów i wydatków jednostek, w tym pełne i terminowe egzekwowanie należności oraz terminowe dokonywanie płatności zobowiązań,
g) bieżąca informacja o sytuacji finansowej i realizacji budżetu obsługiwanych jednostek,
h) obsługa wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń pieniężnych dla pracowników jednostek obsługiwanych,
i) realizacja zobowiązań z zakresu naliczania i odprowadzania składek z tytułu ubezpieczenia pracowników oraz podatku,
j) rozliczanie średniego wynagrodzenia nauczycieli zgodnie z Kartą Nauczyciela,
k) sporządzanie wymaganych sprawozdań finansowych i budżetowych własnych oraz poszczególnych obsługiwanych jednostek, a także sprawozdawczości zbiorczej wynikającej z powierzonych zadań,
l) sporządzanie kwartalnych i rocznych sprawozdań z GUS,
m) prowadzenie obsługi finansowo-księgowej zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz funduszu zdrowotnego dla nauczycieli.
n) realizacji zadań związanych z podatkiem VAT oraz JPK, - w zakresie obsługi rachunkowej:
a) określenie zasad (polityki) rachunkowości,
b) przeprowadzanie i rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych stanowiących mienie jednostek obsługiwanych,
c) prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w układzie chronologicznym w sposób systematyczny,
d) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami,
e) prowadzenie ewidencji syntetyczno-analitycznej środków trwałych i przedmiotów nietrwałych, zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości,
f) nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny finansowej i budżetowej w jednostkach objętych obsługą, - w zakresie obsługi kadrowej:
a) prowadzenie teczek akt osobowych pracowników obsługiwanych jednostek i Zakładu oraz obsługa spraw kadrowych,
b) ewidencjonowanie danych o zatrudnianiu i wynagradzaniu,
c) współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie prowadzenia prawidłowej polityki kadrowej,
d) prowadzenie dokumentacji emerytalno-rentowej pracowników jednostek obsługiwanych i Zakładu,
f) prowadzenie sprawozdawczości statystycznej, - realizacja innych zadań będących zadaniami organu prowadzącego, a zleconych do prowadzenia Zakładowi, a w szczególności:
a) obsługa finansowo-księgowa oraz przyjmowanie zgłoszeń pracodawców o zawieranie umów z pracownikami młodocianymi i przygotowywanie decyzji o zwrot kosztów kształcenia młodocianych,
b) weryfikacja projektów organizacyjnych placówek oświatowych pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa,
c) prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie działań Systemu informacji oświatowej (SIO), w tym prowadzenie bazy danych oświatowych w zakresie przewidzianych dla organu prowadzącego,
d) obsługa finansowo-księgowa oraz prowadzenie i koordynowanie działań w zakresie dofinansowania i dokształcania doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e) prowadzenie ewidencji placówek niepublicznych i publicznych prowadzonych przez podmioty inne niż Gmina,
f) organizacja dowozu uczniów do placówek oświatowych,
g) prowadzenie spraw związanych z zapewnieniem bezpłatnego transportu do szkół dla dzieci niepełnosprawnych,
h) prowadzenie rejestru obowiązku nauki,
i) obsługa administracyjna postępowań egzaminacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego i przygotowywanie decyzji w tym zakresie,
j) prowadzenie spraw związanych z powołaniem komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na dyrektora jednostek obsługiwanych,
k) prowadzenie spraw związanych z udzieleniem i rozliczaniem dotacji dla publicznych i niepublicznych placówek oświatowych prowadzonych przez podmioty inne niż Gmina oraz kontrola celowości ich wydatkowania i egzekucja niewłaściwie wykorzystanej dotacji podlegającej zwrotowi,
l) rozliczanie kosztów utrzymania dzieci w przedszkolach i żłobkach prowadzonych przez Gminę Żabno, na dzieci z terenu innych gmin, a niebędących jej mieszkańcami,
m) przygotowywanie planów sieci i obwodów placówek oświatowych,
n) prowadzenie spraw związanych z zakładaniem, prowadzeniem, utrzymywaniem likwidowaniem placówek oświatowych,
o) koordynowanie i nadzorowanie przebiegu rekrutacji do placówek oświatowych,
p) kontrola i nadzór nad realizacją zadań związanych z organizowaniem konkursów na stanowiska urzędnicze w jednostkach obsługiwanych,
q) koordynacja w zakresie indywidualnego nauczania,
r) przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej w Żabnie oraz zarządzeń Burmistrza Żabna dotyczących oświaty i jednostek obsługiwanych,
s) obsługa wypłat stypendiów socjalnych, zasiłków szkolnych oraz wyprawek szkolnych dla uczniów,
t) rozliczanie dotacji celowych z budżetu państwa na realizację zadań własnych w zakresie wychowania przedszkolnego, - w zakresie obsługi administracyjno-organizacyjnej:
a) współpraca z kierownikami jednostek obsługiwanych w zakresie realizacji rządowych programów pomocowych i innych w tym rozliczenie przyznanych dotacji,
b) wnioskowanie o zmianę wynagrodzenia i dodatków funkcyjnych dla kadry kierowniczej placówek,
c) współpraca z Kuratorium Oświaty i innymi instytucjami,
d) współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi Gminy Żabno i instytucjami w zakresie funkcjonowania oświaty i realizacji polityki oświatowej,
e) koordynacja spraw administracyjnych obsługiwanych jednostek oraz Zakładu dla zapewnienia odpowiednich warunków działania jednostek obsługiwanych,
f) wykonywanie innych zadań ujętych w ustawach o systemie oświaty i Karta Nauczyciela, w tym także w zakresie współpracy i współdziałania z organami nadzoru pedagogicznego oraz uzyskiwania odpowiednich opinii i uzgodnień w sprawach określonych w obowiązujących przepisach prawa,
g) współdziałanie z Dyrektorami placówek w zakresie remontów, inwestycji, przeglądów technicznych i zarządzaniu nieruchomościami,
h) zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
h) realizacja zadań w zakresie ochrony danych,
i) prowadzenie kontroli zarządczej.
Uchwała Nr XXI-265-16 Rady Miejskiej w Żabnie z dnia 16.11.2016 r. STATU
Uchwała Nr XXXII-405-17 Rady Miejskiej w Żabnie z dnia12.10.2017 r. zmieniająca Statut
Uchwała Nr XXXVII-504-22 Rady Miejskiej w Żabnie z dnia 28.04.2022 r. zmieniająca Statut
Uchwała-Nr-II-12-24-Rady Miejskiej w Żabnie z dnia 24.05.2024 r. zmieniająca Statut